از شرکت در هر ایونتی ، سود استفاده را ببرید !
فضایی را تصور کنید که در آن همه ی کسانیکه احتمال دارد در آینده مشتریان شما شوند حضور دارند. در لابلای این افراد نیز کسانی حضور دارند که ممکن است رقیب شما و یا درآینده همکار شما شوند. چنین فضایی دقیقا فضای یک ایونت را تداعی می کند که برای شناخته شدن باید در آن حضور داشته باشید. مهم تر از حضور در چنین فضاهایی استفاده ی بهینه از فرصت هایی است که در خلال آن برای شما بوجود می آید. شاید بپرسید این فرصت ها کدامند؟ این مقاله در جواب همین سوال تنظیم شده است. با ما تا انتهای این نوشته همراه باشید تا ببینیم: چگونه باید نهایت استفاده را از حضور در یک ایونت داشته باشیم؟
چرا ایونت ها برای ما مهم هستند؟
رویداها یا بعبارت جدیدتر آن ایونت ها یک مزیت بازاریابی بی همتا هستند. همانطور که گفته شد حضور در ایونت ها شما را با مشتریان احتمالی تان آشنا خواهد کرد. این فرصت یک سرمایه ی گذاری بزرگ برای کسب و کارهای کوچک است. اثرات چنین سرمایه گذاری را در بلند مدت بیشتر مشخص می شود. اطلاعاتی که در طی ایونت می توانید از حاضرین بدست بیاورید، فرصتی بوجود می آورد تا از آنها مشتریان وفادار بسازید.
اما آیا حضور در هر ایونتی به نفع شماست؟ پاسخ قطعا منفی است. باید با تحقیق کامل رویدادهایی را پیدا کنید که با اهداف کسب و کار شما همسو باشند. بدیهی است که هر چه سخنرانان مشهور تری در آن سمینار یا ایونت حضور داشته باشند و یا بودجه ی کلان تری صرف برگذاری آن ایونت شده باشد، حضور مخاطبان در آن ایونت بیشتر خواهد بود. این یعنی احتمال ملاقات شما و مشتریان احتمالی تان نیز بیش از پیش خواهد شد.
کارهایی که بعد از حضور در ایونت باید انجام دهید
وظیفه ی شما با صرفا حضور در یک ایونت به پایان نمی رسد. در ادامه به فهرستی از کارها اشاره میکنیم که باید طی ایونت انجام دهید. به این صورت نهایت استفاده از حضور در یک ایونت را خواهید کرد.
1- یک ارتباط ایجاد کنید
چه فضایی بهتر از سمینارها برای ملاقات با افراد تاثیرگذار سراغ دارید؟ با هر تعدادی از افراد که مقدور است در طول برگزاری سمینار گفتگو کنید. برای هر نفر وقت جداگانه ای صرف کنید. فراموش نکنید که کارت ویزیت افراد را حتما دریافت کنید. به این اطلاعات بعد از ایونت نیاز پیدا می کنید.
همچنین می توانید از فضای این رویدادها بعنوان یک برنامه ی تحقیقاتی بهره ببرید. به این صورت که نظر مردم را درباره ی محصولات و خدماتتان و البته نحوه ی بازاریابی خودتان جویا شوید. مطمئن باشید در انتها از حجم آموخته هایتان در طی ایونت شگفت زده می شوید.
2- حضور پر رنگی در ایونت داشته باشید
بیشتر از هر چیزی در طی رویداد، باید از حضور منفعلانه پرهیز کنید. بهتر است تکنیک های بازاریابی را با حضور خود ترکیب کنید تا نقش موثر خود را در یک ایونت ایفا کنید. قبل از برگزاری ایونت در جریان رسانه هایی که قصد حضور دارند باشید. چنین رسانه هایی مقالات مختلفی پیرامون خصوصیات ایونت منتشر می کند. از آنها بخواهید جایی برای پیشنهادات شگفت انگیز شما در بین مقالاتشان باز کنند. در واقع هر آنچه که قصد دارید به حاضرین ارائه دهید؛ از اطلاعات پایه گرفته تا آخرین اخبار با یک پکیج فشرده در معرض دید خبرنگاران قرار دهید.
3- پیام های تبلیغاتی خود را از قبل آماده کنید
همه ی پیام های تبلیغاتی که قصد دارید در طی ایونت از آنها استفاده کنید، باید قبلا آماده باشند. این پیام ها در بنرها و استندهای تبلیغاتی شما بکار خواهند رفت. این کار برای مشخص شدن خط مشی شرکت یک ضرورت است. از طرفی به طور شفاف نشان میدهد شما که هستید و چه کاری انجام میدهید. البته اگر چنین امکانی ندارید، پیشنهاد ما به شما سخنرانی آسانسوری است. یعنی هر آنچه که بازدید کننده نیاز دارد در باره ی شما بداند، طی 30 ثانیه بازگو کنید. دقیقا مانند آسانسوری که طی همین مدت طبقات را بالا می رود.
4- برنامه ریزی قبل از حضور در نمایشگاه
شاید در این مقاله بیش از هر چیزی به این نکته اشاره کردیم که:" قبل از حضور در نمایشگاه آماده باشید". بدیهی است که برنامه ریزی اصل اساسی موفقیت است. فرصت ها را به بیشترین حد می رساند و به پول شما ارزش بیشتری می دهد. هر برنامه ریزی که قبل از ایونت انجام دهید، احتمال موفقیت شما طی ایونت را به طرز چشمگیری افزایش میدهد. به این صورت نهایت استفاده از حضور در ایونت را خواهید برد.
مطمئن شوید هر آنچه که نیاز دارید از قبل آماده کرده اید. این موارد شامل تجهیزات برق و نورپردازی غرفه و سایر وسایل مورد نیاز هم می شود.بعد از تهیه زمانی برای قراردادن وسایل در غرفه نیز در برنامه ریزی خود بگنجانید.
5- پیگیری های بعد از ایونت را جدی بگیرید
کار شما با حضور در ایونت به اتمام نمی رسد. کار شما در واقع با اتمام ایونت شروع می شود. هرگز پیگیری افرادی را که در طی ایونت با آنها صحبت کردید، فراموش نکنید. اطلاعات بازدیدکنندگان را بعد از ایونت ساماندهی کنید و در اسرع وقت به همه ی آنها برسید. به هر نحوی خود را همواره به یاد بازدیدکنندگان بیاندازید.این کار جز با ارتباط مداوم و موثر اتفاق نمی افتد.
ارتباط ایمیلی با حاضرین ایونت را جدی بگیرید. سعی کنید سایر قشرهای حاضر در ایونت را نیز مد نظر قرار دهید. بیشتر فروش های موفق در خلال ایونت یا کمی بعد از آن اتفاق می افتند. البته شاید هم کمی بیشتر از این مدت طول بکشد. در هر صورت کلید موفقیت در چنین امری، حفظ کردن ارتباط است.
نتیجه گیری
در خلال مطالب فوق بارها تاکید کردیم. تنها حضور داشتن در یک سمینار یا ایونت چیزی جز اتلاف وقت نیست. باید حضورتان موثر باشد و باید به دنبال فرصت هایی باشید تا از حضور در یک ایونت نهایت استفاده را ببرید. چگونه این کار را در بندهای قبلی شرح دادیم. فراخور موقعیت و نوع کسب و کارتان می توانید مواردی را به آن اضافه کنید. اما به یاد داشته باشید، به میزانی که در این رویدادها حضور مفیدی داشته باشید، سود و منفعت زیادی نصیب شما خواهد شد.