اثرگذاری ایونت های داخلی شرکت بر بازدهی کارکنان
روحیهی کارکنان جنبهی مهمی از سازمانها است و یکی از مهمترین دلایل شکست یا موفقیت آنها محسوب میشود. کارمندان با روحیهی بالاتر اغلب نگرش مثبتی نسبت به شغل خود دارند، خدمات به مشتریان را در سطوح بالاتری ارائه میکنند و همچنین در محل کار خود بهرهوری را به شدت بالا میبرند. در عین حال، کارکنان با روحیهی ضعیف کارایی و بهرهوری کسبوکارها را پایین میآورند. بنابراین تقویت روحیهی کارکنان یکی از مهمترین کارهایی است که سازمانها باید بدان توجه ویژهای داشته باشند.
مهمترین وظیفهی مدیر یک سازمان توسعهی روحیهی کارکنانش و افزایش رضایت شغلی آنهاست. یک مدیر باید مطمئن باشد که کارکنانش به صورت کامل نقش خود را در سازمان، اهمیت وجودشان برای مشتریان و ارزشی که به سازمان اضافه کردهاند را درک کرده باشند. هنگامیکه کارکنان این عوامل را درک کنند احساس تعلق بیشتری به سازمان خواهند داشت.
یک مدیر باید نسبت به همهی کارکنان رفتار یکسانی داشته باشد، از آنها نظرخواهی کند و فرصتهایی برای تصمیمگیری به آنها بدهد. به جای دیکته کردن مداوم قوانین، با کارمندان خود مشورت کنید و محیط کار مطلوبی ایجاد کنید. علاوه بر موارد گفته شده، یک مدیر میتواند رویدادهای خاصی برای تقویت روحیهی کارکنان خود برگزار کند. این وقایع نقش مهمی در ایجاد نگرش مثبت و خوشبینانه در کارکنان خواهد داشت. با چند ایونت شورانگیز مطمئنا کارکنان احساس انگیزه و تعلق بیشتری به سازمان خواهند داشت.
چند مثال از انواع ایونتهای درونشرکتی که میتوانید برای کارمندان خود برگزار کنید:
ایونتهای درونشرکتی از این جهت ارزشمند است که به کارکنان شما میفهماند که برای سازمان بسیار باارزش هستند و یک راه عالی برای قدردانی از تلاشهای آنهاست. در ادامه ما لیست شش ایونت شرکتی محبوب را که قطعا به تقویت روحیهی کارکنان شما کمک خواهد کرد را معرفی میکنیم:
۱) ایونتهای مبتنی بر فعالیتهای فیزیکی:
این نوع ایونتها در واقع مبتنی بر فعالیتهای فیزیکی سرگرمکننده است که باعث افزایش روحیهی تیمی مابین کارکنان خواهد شد. به عنوان مثال شما میتوانید ایونتهای فوتبال دستهجمعی، بولینگ، دوچرخهسواری و والیبال(برحسب علاقهی اکثریت) برگزار کنید. این ایونتهای فیزیکی باعث میشود استرس کارکنان شما از بین رفته و آنها مدیران و همکاران خود را در خارج از محل کار ببینند و صمیمیت تا حدودی افزایش بیابد.
۲) صبحانه: این نوع ایونت هزینهی بسیار کمی دارد، اما میتواند نقش مهمی برای کسبوکار شما برگزار کند. این ایونت به کارمندان شما فرصت میدهد تا در فضایی بدون استرس و مثبت با مدیران در یک محیط قرار بگیرند.
۳) ایونت مسابقه آشپزی و ناهار: این ایونت میتواند تنوع بیشتری نسبت به ایونت صبحانه داشته باشد اما به تبع آن هزینهی زیادی نیز دربرخواهد داشت. شما میتوانید هر چیزی که کارکنانتان دوست دارند سرو کنید. همچنین شما میتوانید مسابقات آشپزی راه بیندازید و کارت هدیهای به برنده اهدا کنید. به عنوان مثال از هر تیم در شرکتتان مثلا تیم بازاریابی، حسابداری و غیره چند نفر به نمایندگی انتخاب شوند و آشپزخانه را در اختیار داشته باشند. این ایونت علاوه بر ارائهی ناهار، سرگرمکننده نیز خواهد بود.
۴) سورپرایز عصرانه: شما میتوانید کارکنان خود را با یک وعدهی عصرانهی ساده بیشتر از ایونتهای قبلی سورپرایز کنید. عصرها بهترین زمان برای خوشحال کردن کارکنان است. به عنوان مثال شما میتوانید یک سالن بستنی خوری راه بیندازید، هر دسر محبوب دیگری را هم میتوانید ارائه کنید؛ اما چیزهایی که سرو میکنید مهم نیستند، بلکه چیزی که اهمیت دارد میزان شگفتزدگی و خوشحالی کارکنانتان است.
۵) جشنهای یک روزه: اختصاص دادن یک روز برای سرگرمی و افزایش انرژی کارکنان نه تنها شما را از کارها عقب نخواهد انداخت، بلکه کمک خواهد کرد روزهای بعد از ایونت کارآمدتر باشند. بنابراین گهگاهی را به جشنهای یک روزه اختصاص دهید. این ایونت میتواند شامل بازیهای سرگرمکننده، موسیقی خوب، وعدهی غذایی مناسب باشد. جشنهای یک روزه فرصتی برای استراحت و رفع استرس هستند.
۶) ساعتهای خوشحالی: شرکت شما میتواند هر هفته یک یا دو بار ایونت ساعت خوشحالی برگزار کند. در این ایونتهای خوشحالی، میتوانید دور هم جمع شوید و آبپرتقال یا قهوه بخورید(معمولا عصر آخرهفته برگزار میشود). این کار کمک خواهد کرد بعد از یک هفتهی کاری فرصت استراحت داشته باشید و علاوه بر آن به توسعهی ارتباطات بهتر بین دپارتمانهای مختلف منجر خواهد شد.
اما برای برگزاری ایونتهای درونشرکتی چه کارهایی باید انجام دهیم؟
اگر میخواهید ایونت موثری برگزار کنید در ادامه فرآیند گام به گام آن را شرح میدهیم:
مرحلهی اول:
برای اینکه بتوانید ایونت نوآورانه و خوبی را برگزار کنید، ابتدا باید نوع و هدف ایونت را تعیین کنید. ابتدا هدف از برگزاری ایونت را برای خود تعریف کنید و سپس ببینید کدام یک از ایونتهایی که اشاره کردیم برای سازمان شما مناسبتر است، البته میتوانید ابتکار به خرج داده و ایونتهای خلاقانهی دیگری برگزار کنید. نکتهی مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که ایونت و هدف شما هر دو باید در یک مسیر باشند. انتخاب هدف و نوع ایونت به شما کمک خواهد کرد تا فعالیتهای خود را هموارتر انجام دهید. به عنوان مثال هدف شما میتواند افزایش ارتباطات در شرکت یا افزایش آگاهی درمورد کارها و یا رفع خستگی باشد؛ هر کدام از اینها برنامهریزی و ایدهی متفاوتی نیاز دارد.
مرحلهی دوم:
یک برنامهی مناسب تنظیم کنید. پس از اینکه برای نوع ایونت و هدف آن تصمیمگیری کردید، اکنون زمان برنامهریزی است. شما باید در مورد موارد مختلفی مثل بودجه، محل، ایمیلهایی که برای دعوت از کارکنان میفرستید و همچنین سایر فعالیتهای ایونت تصمیمگیری کنید.
توجه به این موارد را فراموش نکنید:
الف) اگر بودجهی کمی دارید لازم نیست هزینهی زیادی را صرف ایونت بکنید، همانطور که در بالا اشاره کردم بیشتر از هزینهها میزان سرگرمی و صمیمیت در ایونت برای کارکنان ارزشمند خواهد بود. بنابراین واقعبین باشید و سعی کنید هزینهها را پایین نگه دارید.
ب) به هنگام برنامهریزی به مکان، تاریخ و زمان ایونت اهمیت ویژهای بدهید. دفترکار محل خوبی برای برگزاری ایونتتان است، مگر اینکه بخواهید ایونت مبتنی بر فعالیتهای فیزیکی برگزار کنید و یا راهحلهای خلاقانهای در ذهن داشته باشید. در مورد تاریخ و زمان هم استراتژیک عمل کنید، از انتخاب تعطیلات مهم و قانونی اجتناب کنید.
ج) چگونگی دعوت از کارکنان برای حضور در ایونت هم مهم است، در کارت دعوت، ایمیل و یا هر چیز دیگری که برای دعوت استفاده میکنید شعار شرکت خود را بنویسید. در کل مطمئن باشید که دعوت شما منحصربهفرد است و همهی کارکنان شرکت خواهند کرد.
د) مهمتر از همهی مواردی که گفتیم، تصمیمگیری در مورد فعالیتهایی است که در ایونت برگزار خواهند شد. شما باید اطمینان حاصل کنید که فعالیتهای مذکور تمامی کارکنان را درگیر خواهد کرد.
مرحلهی سوم:
بازاریابی ایونت را فراموش نکنید. فقط به خاطر اینکه یک ایونت داخل شرکتی برگزار میکنید، نباید بازاریابی را فراموش کنید. شما نیاز دارید که برای برگزاری ایونت در کارکنان هیجان ایجاد کنید، آنها را در دادن ایدههای مختلف مشارکت دهید، کامیونیتی فعالی دور خود بسازید و سروصداهای اطراف ایونت و شرکتتان را زیاد کنید و این کارها تنها توسط تیم بازاریابی امکانپذیر است.
مرحلهی چهارم:
حال باید طرح جامعی پیادهسازی کنید که همهی جنبههای ایونت شما را شامل شود. شما باید تمام مجوزهایی که نیاز است، تدارکات مربوط به فضای محل برگزاری، پارکینگ و غیره را قبل از برگزاری ایونت تکمیل کرده باشید. ایجاد یک طرح خوب از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است، چون به شما کمک خواهد کرد تا روند و ارزیابی صحیحی از ایونت داشته باشید.
مرحلهی پنجم:
فرآیند ارزیابی را تعیین کنید. این مرحله یکی از جنبههای حیاتی برگزاری است که باید در مورد آن تصمیمگیری کرد. در حالیکه اهداف اولیه ایونت را تعیین کردید، همچنین باید راههایی برای تعیین موفقیت در نظر بگیرید. در این راستا، بهترین راه برای ارزیابی موفقیت ایونت کارکنان هستند، اینکه ببینیم آیا از این ایونت لذت بردهاند و آیا بهرهوری لازم را داشت یا نه؟
مرحلهی ششم:
مطمئن شوید که همهی کارمندان شرکت در این ایونت شرکت کردهاند و از آن لذت میبرند. هدف اصلی ایونت شما افزایش روحیهی کارکنان است، شما باید شخصا مطمئن شوید که همه کارمندان در این ایونت فعال هستند، آنها را تشویق به انجام بازیهای سرگرمکننده، مکالمات غیررسمی و استراحت بکنید. این کارها باعث میشود کارکنان نسبت به شغل خود احساس خوشحالی و رضایت داشته باشند.
منبع : ایوند