5 گام اساسی در جذب مخاطبان به سمت غرفه شما در نمایشگاه ها
هم اکنون که قصد کرده اید مقاله ی جذب بازدید کننده به غرفه در چند قدم ساده را بخوانید، قطعا اهمیت حضور بازدیدکنندگان در غرفه ی شما برایتان روشن است. اگر تجربه ی حضور در یک نمایشگاه را بعنوان غرفه دار داشته باشید، قطعا شلوغی غرفه برایتان لذت بخش بوده است. البته به همان اندازه عبور بی تفاوت مردم از کنار غرفه آزاردهنده است. این نوشته یعنی"جذب بازدیدکنندگان به غرفه تنها در 5 قدم" دقیقا به همین موضوع می پردازد.
در واقع برای حضور موثر در یک نمایشگاه با هر موضوعی، صرفا داشتن یک غرفه کافی نیست. علاوه بر این هزینه هایی که برای حضور در یک نمایشگاه متحمل می شوید قابل توجه هستند. بنابراین فعالیت های متفاوتی در کنار آن باعث جذب بازدیدکنندگان به سمت غرفه ی شما می شود که در ادامه آنها را بررسی میکنیم. اما قبل از ادامه ی مقاله لطفا به این سوال فکر کنید: شما بعنوان بازدید کننده به سمت چه غرفه ای جذب می شوید؟
جذب بازدیدکنندگان به غرفه تنها در 5 قدم
قدم اول: تا می توانید سر و صدا کنید
بجز کسانی که دقیقا می دانند غرفه ی شما کجاست و کسب و کارتان در چه حوزه ای است، باقی بازدیدکنندگان چگونه متوجه شما شوند؟ این دقیقا همان نقطه ای است که باید برایش تلاش زیادی بکنید. برای جلب توجه در بین غرفه های دیگر بهتر است سر و صدا کنید.
البته منطورمان ایجاد مزاحمت نیست! منطور این است که کاری کنید توجه ها به سمت غرفه ی شما جلب شود. این کار را می توانید با استفاده از جلوه های بصری، کارهای گرافیکی و موسیقی های جذاب انجام دهید. البته در نظر داشته باشید ساماندهی فعالیت هایی از این دست بسیار وقتگیر هستند. پس حداقل 6 ماه قبل از شروع نمایشگاه به فکر باشید.
قدم دوم: از نقطه ضعف های بازدیدکنندگان بهره ببرید
حقیقت این است که اگر بتوانید مخاطب ها را با راه های غیرمتداول تر به سمت غرفه جذب کنید، فرصت بیشتری برای جلب توجه آنها به سمت کسب و کارتان خواهید داشت. چگونه؟ کافیست کمی خودتان را جای بازدیدکنندگانی بگذارید که ساعت ها بین غرفه های در رفت و آمد بودند و الان به شدت تشنه و شاید گرسنه هستند. در چنین شرایطی یک بطری آب یا یک شیرینی مخاطبان را کمی بیشتر در غرفه ی شما نگه می دارد.
این قدم را بهتر است با قدم بعدی ترکیب کنید.
قدم سوم: به فکر راحتی بازدیدکنندگان باشید
معمولا نمایشگاه ها بر بسترهای بتنی و آسفالتی بنا می شوند. ساعت ها پرسه زدن در این مسیرها بازدیدکنندگان را خسته می کند. در چنین شرایطی تقریبا همه ی بازدیدکنندگان به یک صندلی راحت برای نشستن نه نمی گویند. مخصوصا اگر به آنها یک بطری آب خنک هم تعارف کنید(گام قبلی).
خب چرا این صندلی در حوالی غرفه ی شما نباشد؟ چه فرصتی از این بهتر که بازدیدکنندگانی آماده شنیدن داشته باشید. مطمئن باشید آنها بعد از این پذیرایی ممنون شما هستند و با جان و دل به داستان کسب و کار شما گوش خواهند داد.
قدم چهارم: بر معرفی کوتاه و مختصر از خودتان تمرکز کنید
تصور کنید مشغول به صحبت کردن با بازدیدکنندگانی هستید و در همین حال بازدیدکنندگان دیگری از کنار غرفه ی شما می گذرند. نباید این بازدیدکنندگان را از دست بدهید. برای این کار نیز باید عکس ها و ویدئوها مقدمه ای در مورد شما و کسب و کارتان در اختیار رهگذران قرار دهد.
این معرفی در هر فرمتی که هست باید جذاب، خنده دار، شاید کمی ترسناک باشد. البته بد نیست از چاشنی تکنولوژی های روز مانند واقعیت افزوده نیز در فضای غرفه بهره مند شوید.
قدم پنجم: از معجزه ی شبکه های اجتماعی غافل نشوید
هدف شما نباید محدود به کسانی شود که در نمایشگاه حضور دارند. برای کسانی که هنوز به نمایشگاه سر نزده اند چه برنامه ای دارید؟ در این نقطه است که امکانات فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به کمک شما می آید. مخاطبان شما در این فضاها باید پیوسته در جریان ما وقع درون غرفه قرار بگیرند. این کار می تواند با به اشتراک گذاشتن منظم عکس ها و ویدئوها و یا برقراری پخش زنده از جریانات درون غرفه صورت بگیرد.
بعد از انجام دادن این کارها می توانید با پیشنهادات و آفرهای جذاب مخاطبان را به سمت نمایشگاه جذب کنید. و بعد از آن می توانید از آنها دعوت کنید به صرف یک بازی هیجان انگیز مهمان غرفه ی شما باشند.
جمع بندی
قطعا تجربه و مرور زمان باعث می شود بتوانید کارهای دیگری را به لیست بالا اضافه کنید. هدف ما جلب توجه شما به نکاتی بود که به نظر بدیهی هستند، اما مورد غفلت واقع می شوند. البته در بکارگیری هر یک از این نکات باید شرایط مکانی، زمانی و سنی مخاطبانتان را مد نظر داشته باشید. امیدواریم این مقاله نکات مفیدی را در اختیار شما قرار داده باشد.