برگزاری ایونت برای کسب وکارهای نو بنیان و کوچک
بسیاری از اشخاصی که کسبوکار های کوچکی دارند و در حال تلاش برای توسعه آن هستند ، دوست دارند تا ایونت کوچکی برای کسب و کار خود برگزار کنند اما نمیدانند باید از کجا شروع کنند. برگزاری ایونت میتواند یک ایدهی فوقالعاده برای آنهایی باشد که میخواهند فورا اسمشان بر سر زبانها جاری شود. اگر شما برای انجام اینکار هیجانزده هستید و اما نمیدانید چه کارهای باید انجام دهید؟ ما به شما برای شروع راهحلهایی نشان میدهیم. در ادامه میتوانید یک برنامهی موثر برای طراحی ایونتها را ببینید و با کسبوکار های کوچکی که ایونتهای بزرگی برگزار کردهاند آشنا شوید.
آنطور که به نظر میرسد، برگزاری یک ایونت به هیچوجه کار سادهای نیست اما در عین حال نتایج فوقالعادهای برای کسبوکارها به بار میآورد، در نتیجه آنها این سختیها را قبول میکنند.
گام اول: مشتریان هدف خود را تعریف کنید
اولین کاری که شما میبایست به صورت صحیح دنبال کنید، پیدا کردن مشتریان هدفتان است. به عنوان مثال، اگر شما صاحب یک بوتیک مد هستید، شاید زنان ۱۶ تا ۳۰ سال بهترین مخاطب برای شما باشند. پیدا کردن مخاطبان هدف کاملا به کسبوکار شما بستگی دارد اما به عنوان یک راهنمایی کوچک این سوالات را از خودتان بپرسید؟ مخاطبان در چه ردهی سنی هستند؟ جنسیت آنها چیست؟ سطح درآمدشان چقدر است؟ سطح تحصیلات، وضعیت تاهل، شغل، پسزمینههای قومیتی آنها چیست و زمانیکه مخاطبان هدف خود را یافتید موارد زیر را در نظر بگیرید:
- زمان مناسب رویداد برای آنها چه زمانیست؟ (برای ناهار، بعد از کار، تعطیلات آخر هفته و …)
- چه چیز جذب کنندهای میتوانیم برای آنها فراهم کنیم؟ (هدیه رایگان، سلبریتی مشهور و …)
- چه محیطی برای آنها فراهم کنیم؟ (برای پذیرایی چه چیزهایی فراهم کنیم؟ رویداد VIP؟ و …)
- برای شرکتکنندگان چه ارزشهایی فراهم کنیم؟
گام دوم: یک هدف برای ایونت خود تنظیم کنید
با برگزاری یک رویداد شما میخواهید به چه نتیجهای برسید؟ آیا فقط میخواهید برخی از مشتریان جدید با کسبوکار شما آشنا شوند؟ آیا میخواهید پوششهای خبری داشته باشید؟ محصولات جدید خود را به معرض نمایش بگذارید یا … . به روشنی هدف خود را انتخاب کنید، هر چیزی که پیچیده باشد شما را سردرگم خواهد کرد. اگر بتوانید هدف روشن و صریحی انتخاب کنید، به راحتی میتوانید مسائل پیشآمده را حل کنید. زمانیکه هدفهای خود را تنظیم میکنید موارد زیر را در نظر داشته باشید:
- آیا هدفهای من واقعبینانه هستند؟(با افرادی مشورت کنید و نظراشان را بپرسید)
- آیا ظرفیت رسیدن به این هدف را داریم؟(فضای فیزیکی، پهنای باند، منابع مالیو غیره)
- چه کسانی میتوانند برای رسیدن به هدف به ما کمک کنند؟ (همکاری)
به عنوان مثال وبینار EnMast را در نظر بگیرید، هدف آنها ارائهی ارزش بیشتر به مشتریانشان و افزایش وفاداری آنهاست. بنابراین وبینارهای تخصصی به صورت رایگان برگزار میکنند. این وبینار علاوه بر اینکه وفاداری مشتریان قدیمی را افزایش خواهد داد، منجر به کانکشنهای جدید برای آنها خواهد شد. بنابراین این رویداد ویژگی برد-برد برای آنها و مشتریانشان خواهد داشت.
گام سوم: برای تدارکات برنامهریزی کنید
تدارکات همهی کارهایی است که برای آمادهسازی باید انجام دهید. برای رسیدگی به این موضوع زوایای گوناگونی وجود دارد. شما باید همهی موارد را چک کنید تا مشکلی وجود نداشته باشد. بسیاری از برگزارکنندگان ایونت میگویند حتی وقتی تمام موارد را بررسی کردید باز هم با مشکلاتی مواجه میشوید. بنابراین سعی کنید به موارد زیر توجه کنید تا تلاشهایتان به هدر نرود.
- آیا به بیمه نیازی دارید؟
- بودجهی ایونت و تعداد شرکتکنندگان شما چقدر است؟
- برای بازاریابی ایونت چه ترفندهایی اندیشیدهاید؟
- برای موادغذایی، نوشیدنی، سرگرمیچه کارهایی انجام خواهید داد؟
- چگونه اطلاعات شرکتکنندگان خود را جمعآوری خواهید کرد؟
- به چه صورتی نظرات شرکتکنندگان را جمعآوری خواهید کرد؟
- برای افزایش شبکهسازی میان شرکتکنندگان چه کارهایی انجام خواهید داد؟
گام چهارم: شروع به ترویج ایونت خود بکنید
حتما تاکنون باید صفحهی وبسایتی برای خود تدارک دیده باشید! اینکه یک صفحه را به معرفی این رویداد بگذارید ایدهی بدی نیست، ولی شما باید فراتر از اینها بروید. قبل از اینکه به غریبهها رویداد خود را معرفی کنید، مطمئن شوید که یک لیست از مشتریان فعلی داشته باشید و ابتدا آنها را در جریان این رویداد بگذارید. برای ترویج رویداد موارد زیر را در نظر بگیرید:
- مشتریان فعلی خود را حتما آگاه کنید (از طریق ایمیل، اساماس، شبکههای اجتماعی و …)
- مردمی را که از طریق رویدادها و کنفرانسهای دیگر ملاقات کردهاید
- دیگر کسبوکارها و افرادی که مخاطبان مشابهی دارند
- تاثیرگذاران صنعتتان که ممکن است مهمان شما باشند و یا به عنوان شرکتکننده حضور پیدا کنند.
- از ابزارهای مدیریتی رویداداستفاده کنید تا رویداد خود را هر چه بیشتر معرفی کنید.
هنگامیکه به ترویج رویداد خود میپردازید، میتوانید از تاثیرگذاران برای افزایش به اشتراکگذاری رویداد کمک بگیرید؛ اما قبل از همه مطمئن شوید که چیزی ارزشمند برای ارائه کردن دارید.
گام پنجم: نقد و بررسی و پیگیری
پس از اینکه رویداد شما به پایان رسید، زمانی را به بررسی و تامل در مورد آنچه که اتفاق افتاد بگذارید. برای رویدادهای بعدی هیچ کاری به این اندازه موثر نخواهد بود. مطمئنا اطلاعات ارزشمندی از شرکتکنندگانتان در رویداد جمعآوری کردهاید. اگر شما آدرس ایمیل آنها را دارید، بسیار کار خوبی است که ایمیلی به آنها ارسال کنید و یک تشکر ساده به همراه یک بررسی کوچک از رویداد بفرستید.
هنگام بررسی موارد زیر را در نظر بگیرید:
- آیا به خوبی توانستید رویداد خود را ترویج کنید؟
- آیا به هدف خود رسیدید؟ به عنوان مثال آیا مشتریان و یا فروش شما افزایش یافت؟
- آیا بودجهبندی شما صحیح بود؟
- آیا به همان اندازه که فکر میکردید توانستید رویداد باارزشی برگزار کنید؟
- در نظرسنجیها چه چیزهایی بیان شده است؟
- آیا از محیط و سایر تدارکات شما صحیح بود؟
- مخاطبان شما تا چه به مخاطبان هدفی که تعیین کرده بودید نزدیک بودند؟
در نهایت، میزبانی یک رویداد کسبوکاری کوچک میتواند یک تجربهی یادگیری بزرگ باشد. نه تنها، شما به این وسیله خواهید توانست در مورد کسبوکار خود دانش بیشتری کسب کنید، بلکه باعث میشود مشتریان خود را بشناسید و در مورد آنها بیشتر بدانید.
به خاطر داشته باشید که هر رویدادی دارای جوانب مثبت و منفی است، همیشه فراز و نشیب وجود خواهد داشت. اما با برنامهریزی مناسب، یک هدف صریح و همکاری میتوانید به سرعت کسبوکار خود را توسعه دهید.
ایران ایونت برای معرفی این دست کسب و کارها تمام تلاش خود را می نماید تا با ظرفیت های موجود خود ارتباط کارآفرینان و مشتریان بالقوه آنها را نزدیک تر کند. کلیه افراد میتوانند پس از عضویت در سایت از طریق منوی ایجاد رویداد ، به معرفی رویداد خودشان اقدام نمایند.